Instrukcja postępowania z osobami bezdomnymi i uciążliwymi
Zarządzenie nr 2/2018
Prezesa Zarządu Urbitor Sp. z o.o.
z dnia 18 stycznia 2018 roku
w sprawie: Instrukcji postępowania z osobami bezdomnymi i uciążliwymi przebywającymi na dworcu kolejowym Toruń Główny
§1
Wprowadza się do stosowania „Instrukcję postępowania z osobami bezdomnymi i uciążliwymi przebywającymi na dworcu kolejowym Toruń Główny” stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Zarządzenia.
§2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik nr 1 do Zarządzenia 2/2018
INSTRUKCJA POSTĘPOWANIA Z OSOBAMI BEZDOMNYMI i UCIĄŻLIWYMI PRZEBYWAJACYMI NA DWORCU KOLEJOWYM TORUŃ GŁÓWNY PRZY UL. KUJAWSKIEJ 1 W TORUNIU
§ 1
- W myśli „Regulaminu korzystania ze stacji pasażerskiej Toruń Główny” (zwanego dalej Regulaminem) zabrania się między innymi zakłócania porządku publicznego lub spokoju osobom korzystającym z usług transportu kolejowego, w szczególności poprzez krzyk, hałas, zachowania powszechnie uznawane za wulgarne albo agresywne, a także utrudnianie podróżnym korzystania ze Stacji przez osoby wywołujące powszechne poczucie dyskomfortu (uciążliwy zapach) lub których zachowanie powoduje skargi pasażerów. Zabrania się przebywania na Stacji w celach noclegowych, spania/leżenia na ławkach, parapetach oraz innych elementach wyposażenia. Zabrania się w szczególności: żebrania, palenia tytoniu, palenia papierosów elektronicznych, sprzedaży, podawania i spożywania alkoholu, wnoszenia i spożywania środków odurzających oraz wnoszenia innych przedmiotów
rzeczy, których posiadanie zabronione jest odrębnymi przepisami. - W przypadku stwierdzenia zakłócenia porządku przez osoby (np. bezdomne) przebywające na Stacji lub innego naruszenia postanowień Regulaminu, służby obsługi dworca do których należy kontrola przestrzegania przepisów porządkowych na Stacji, lub działający w imieniu Urbitor Sp. z o. o. pracownicy ochrony, upoważnieni są do podejmowania czynności wynikających z przepisów prawa, a w szczególności:
- wezwania osób naruszających porządek na Stacji do zaprzestania naruszenia postanowień Regulaminu;
- wezwania osób, o których mowa w pkt. 1 do natychmiastowego opuszczenia Stacji;
- ujęcia osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia i chronionego mienia w celu ich niezwłocznego przekazania Policji.
§ 2
- W przypadku bezdomnych o uciążliwym zapachu lub zaniedbanym
odpychającymwyglądzie ochrona/obsługa dworca informuje takie osoby o obowiązującym Regulaminie wywieszonym na terenie dworca i wynikających z niego zakazów. - Dodatkowo ochrona/obsługa dworca informuje osoby bezdomne o możliwości uzyskania pomocy w schroniskach oraz noclegowniach dla osób bezdomnych (załącznik nr 1 - wykaz placówek wspierających bezdomnych w Toruniu).
- Po pouczeniu osoby bezdomnej wzywa się ją do opuszczenia terenu dworca i skorzystania ze specjalistycznych ośrodków.
- W przypadku braku reakcji w uzasadnionych przypadkach należy wezwać grupę interwencyjną lub patrol Policji lub Straży Miejskiej, który może skierować bezdomnego do specjalistycznego ośrodka pomocy.
- Po każdym zdarzeniu pracownik ochrony/obsługi dworca przygotowuje dokumentację zgodnie z wytycznym opisanymi w § 4.
§ 3
- W przypadku gdy osoba łamiąca postanowienia Regulaminu lub bezdomny zachowujących się niewłaściwie, jest w stanie upojenia alkoholowego, jest agresywny, pali papierosy w niewyznaczonym miejscu, załatwia potrzeby fizjologiczne w niedozwolonych miejscach itp. ochrona/obsługa dworca wzywa do zaprzestania podobnych praktyk, informuje takie osoby o konsekwencjach wynikających z nieprzestrzegania Regulaminu i przepisów ogólnych.
- Po pouczeniu osoby łamiące Regulamin wzywa się ją do
naprawienie szkodyopuszczenia terenu dworca. - W uzasadnionych przypadkach należy wezwać patrol Policji, który ukaże bezdomnego mandatem, a w sytuacji zagrożenia życia Pogotowie Ratunkowe.
- Po każdym zdarzeniu pracownik ochrony/obsługi dworca przygotowuje dokumentację zgodnie z wytycznym opisanymi w § 4.
§ 4
- Ochrona/obsługa dworca po każdej interwencji lub wezwaniu służb mundurowych typu: SOK, Straży Miejska, Policji lub Pogotowie Ratunkowe ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej opisującej: czas, miejsce, osoby biorące udział w zdarzeniu oraz istotne okoliczność.
- Zdarzenie należy odnotować w Dzienniku służby, a skan notatki niezwłocznie przesłać na adresy e-mail: dworzec@urbitor.pl.
- W szczególnych przypadkach należy o zdarzeniu telefonicznie poinformować Zarządcę dworca.
§ 5
TELEFONY INTERWENCYJNE I ALARMOWE
- Bezpłatna infolinia w Województwie Kujawsko-pomorskim 0 800 301 630
- Numer alarmowy - 112
- Służby porządkowe:
Straż Miejska w Toruniu– 986
lub 56/ 611 93 26, tel. 608 668 986 lub 56/ 657 42 12
Policja Podgórz – 56/ 641 20 00 lub 641 24 71
- Ochrona zdrowia: Stacja Pogotowia Ratunkowego – 999 ,
numer alarmowy - 112
- Pomoc Społeczna osobom bezdomnym na terenie Torunia świadczona jest przez placówki, których wykaz stanowi załącznik nr 1
§ 6
Instrukcja wchodzi w życie z dniem 31.12.2017 roku.
Załącznik nr 1
do Instrukcji postępowania z osobami bezdomnymi przebywającymi na dworcu kolejowym Toruń Główny przy ul. Kujawskiej 1 w Toruniu.
Wykaz placówek wspierających osoby bezdomne na terenie Torunia
1) Miejskie Schronisko dla Bezdomnych Mężczyzn w Toruniu
ul. Marii Cure-Skłodowskiej 82-84
87-100 Toruń
tel. 56-623-28-54
Bezdomni mężczyźni potrzebujący pomocy zgłaszają się bezpośrednio do Schroniska, które zapewnia schronienie, 1 posiłek dziennie oraz opiekę pielęgniarską. W Schronisku są 42 miejsca.
Schronisko prowadzi szereg usług na rzecz bezdomnych, w tym działania profilaktyczne, programy wychodzenia z bezdomności. Pobyt w Schronisku jest bezpłatny, finansowany przez gminę. W okresie jesienno-zimowym możliwość zwiększenia noclegu o kolejne 20-30 miejsc. Schronisko dysponuje dodatkowo 20 miejscami w Hotelu PCK przy ul. Szczecińskiej 13.
2) Noclegownia dla bezdomnych mężczyzn przy Izbie Wytrzeźwień
ul. Kasztanowa 16
87-100 Toruń
tel. 56-645-89-69
Bezdomni mogą przebywać w godz. 20.00-6.00. W okresie jesienno-zimowym 8 miejsc.
3) Toruński Dom dla Osób Bezdomnych i Najuboższych „Monar-Markot”
ul. Dybowska 1
87-100 Toruń
tel. 56-651-35-96
Dom świadczy usługi na rzecz osób bezdomnych, w tym działania profilaktyczne, programy wychodzenia z bezdomności.
4) Toruńskie Centrum „Caritas” im. Matki Marii Karłowskiej
ul. Szosa Bydgoska 1
87-100 Toruń
tel. 56-654-05-43
a) Noclegownia dla bezdomnych kobiet:
Noclegownia dysponuje 14 miejscami dla bezdomnych kobiet.
b) Pokoje interwencyjne dla ofiar przemocy domowej:
·Udziela schronienia kobietom i dzieciom, które są w sytuacji przemocy.
c) Łaźnia dla osób bezdomnych.
d) Wydawanie odzieży.
e) Kuchnia i stołówka "Caritas".
f) Inna działalność charytatywna na rzecz osób bezdomnych i ubogich.
5) Ośrodek Polskiego Czerwonego Krzyża w Toruniu
ul. Szczecińska 13
87-100 Toruń
tel. 56-657-22-52
Na podstawie zlecenia zadań, koordynowanych przez Dział Interwencji Kryzysowej i Poradnictwa Specjalistycznego MOPRświadczy usługi w zakresie schronienia dla:
- ofiar przemocy domowej,
- osób i rodzin znajdujących się w sytuacji kryzysowej.
W ramach współdziałania z Miejskim Schroniskiem dla Bezdomnych Mężczyzn oraz MOPR zapewnia schronienie dla bezdomnych mężczyzn.
6) Centrum Pielęgnacji „Caritas” Diecezji Toruńskiej
ul. Wyszyńskiego 7/9
87-100 Toruń
tel. 56-659-03-97
fax: 56-648-64-00
Szerokie spektrum działalności charytatywnej na rzecz ubogich rodzin oraz osób niepełnosprawnych i chorych, dzieci i młodzieży.
Opieka nad bezdomnymi, punkt wydawania odzieży.
7) MOPR:
a) Dział Interwencji Kryzysowej i Poradnictwa Specjalistycznego:
- specjalistyczna pomoc ofiarom przemocy fizycznej, psychicznej, seksualnej (szerzej 1.4. str. 8).
b) Dział Pomocy Środowiskowej:
- pomoc osobom bezdomnym:
ul. Mickiewicza 30
tel. 56-658-68-52, 658-68-54
8) Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Zespół ds. Przemocy Rodzinie
ul. Batorego 38/44
87-100 Toruń
tel. 56-611-83-24
piątek 15.30 – 18.30